Stowarzyszenie Kowala
Stowarzyszenie Wspierania Rozwoju Gminy Kowala od 9 kwietnia 2018r  realizuje innowację społeczną pn.: „Punkt Konsultacyjny dla osób niesłyszących i niedosłyszących” w ramach projektu „Chcemy pracować – innowacje w zakresie usług opiekuńczych dla osób zależnych” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Innowacja ta realizowana będzie przez 5 miesięcy, a jej celem nadrzędnym będzie stworzenie w ramach Punktu Konsultacyjnego kompleksowej pomocy osobom niesłyszącym i niedosłyszącym w formie stacjonarnej, z wykorzystanie Internetu i mobilnej tj. wyjazdowej.W Polsce żyje wiele osób niesłyszących i niedosłyszących, które są zamknięte i odizolowane od reszty społeczeństwa. Izolacja ich wynika z barier, które sami muszą pokonywać, a które uniemożliwiają im pełne korzystanie z podstawowych praw życia społecznego i obywatelskiego. Aby temu przeciwdziałać w ramach realizowanej innowacji utworzymy niestandardowy, kompleksowy Punkt Konsultacyjny, którego celem będzie podnoszenie jakości życia osób niesłyszących i niedosłyszących, przeciwdziałanie stereotypom oraz zwiększanie ich niezależności  i samodzielności. Punkt Konsultacyjny dla osób niesłyszących i niedosłyszących to także pomoc dla opiekunów tych osób obarczonych stałą koniecznością załatwiania ich spraw. Funkcjonowanie stacjonarnego Punktu Konsultacyjnego przy ulicy Maratońskiej 3 w Radomiu w siedzibie Stowarzyszenia Pomocy Osobom Niepełnosprawnym Przyjaźni umożliwi osobom niesłyszącym  i niedosłyszącym uzyskać natychmiastowa pomoc. Wychodzimy jednak naprzeciw potrzebom osób niedosłyszących i niesłyszących, oferując także wsparcie poprzez Internet oraz  w formie mobilnej tj. wyjazdowej. Chcemy praktycznie nauczyć osoby niesłyszące i niedosłyszące wykorzystywania nowych technologii w sferze społecznej i publicznej. Internet w tym względzie jest dla nich ważnym i pomocnym narzędziem komunikacji, które umożliwi uzyskanie pomocy w każdym czasie i miejscu. Uczestnicy projektu będą mogli za pomocą kamery internetowej i tłumacza języka migowego porozumiewać się ze specjalistami zatrudnionymi w Punkcie.  Wykorzystamy także Facebook.  Na portalu utworzymy własną grupę, której członkowie będą mogli widzieć i dodawać posty. Grupa ta będzie pełniła funkcję wspierającą i motywującą do samodzielności. Działania Punktu Konsultacyjnego wsparte przez specjalistów z zakresu: rehabilitacji,  pomocy medycznej (pielęgniarka), pomocy prawno – administracyjnej, rynku pracy, pomocy opiekuna/asystenta osoby niepełnosprawnej (niesłyszącej i niedosłyszącej), tłumacza języka migowego oraz informatyka zwiększą szanse na włączanie osób niesłyszących i niedosłyszących w życie społeczne i obywatelskie oraz ich aktywność i samodzielność .Bezpośrednio pomysł kierowany jest do grupy 12 osób pełnoletnich, niesłyszących i niedosłyszących z umiarkowanym i znacznym  stopniem niepełnosprawności.  W przewadze będą to osoby, które utrzymują się ze świadczeń socjalnych. Mając na względzie ich złożoną sytuację życiową zaproponowane formy funkcjonowania Punktu Konsultacyjnego powinny okazać się skutecznym  rozwiązaniem przywracającym adresatom innowacji godne miejsce w społeczeństwie, a dzięki proponowanym usługom asystenckim i specjalistom zatrudnionym w punkcie także pokonanie barier życia codziennego i wzrost ich samodzielności i niezależności.

Efektem końcowym wdrażania innowacji będzie opracowanie i wydrukowanie Informatora dla użytkowników Punktu Konsultacyjnego: Stacjonarnego, Internetowego i Mobilnego oraz  Informatora dla organizacji zainteresowanych działaniem tego typu Punktu  Konsultacyjnego, a także konferencja, na którą zostaną zaproszeni  prelegenci,  uczestnicy projektu oraz ich opiekunowie, kadra projektu, przedstawiciele organizacji współpracujący podczas realizacji projektu z udziałem  na którą oprócz prelegentów – specjalistów pracujących z osobami niepełnosprawnymi

Liczymy na to, że zaproponowane narzędzia, metody i rozwiązania będą stosowane przez inne osoby i organizacje działające na rzecz osób niepełnosprawnych, a wypracowane Modele Punktu Konsultacyjnego ułatwią funkcjonowanie osób niesłyszących i niedosłyszących jako jednostek w społeczeństwie, a także ułatwią działania organizacji.