Stowarzyszenie Kowala

Od kwietnia do sierpnia realizowaliśmy innowację społeczną pn.: „Punkt Konsultacyjny dla osób niesłyszących i niedosłyszących” w ramach projektu „Chcemy pracować – innowacje w zakresie usług opiekuńczych dla osób zależnych” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Jej celem nadrzędnym było stworzenie w ramach Punktu Konsultacyjnego kompleksowej pomocy osobom niesłyszącym i niedosłyszącym w formie stacjonarnej, z wykorzystanie Internetu i mobilnej tj. wyjazdowej. Bezpośrednią realizację zadania podjęliśmy, nawiązując współpracę ze Stowarzyszeniem Pomocy Osobom Niepełnosprawnym Przyjaźni, w którego siedzibie został uruchomiony Punkt Konsultacyjny, zaś osoby niesłyszące i niedosłyszące korzystające z pomocy Stowarzyszenia mogły uczestniczyć w organizowanych w ramach innowacji działaniach. Efekty współpracy dla obu stowarzyszeń okazały się owocne. Realizacja zadania była odpowiedzią na potrzeby osób niesłyszących i niedosłyszących, które ze względu na liczne utrudnienia i ograniczenia  są zamknięte i odizolowane od reszty społeczeństwa. Izolacja ich wynika z barier, które sami muszą pokonywać, a które uniemożliwiają im pełne korzystanie z podstawowych praw życia społecznego i obywatelskiego. Aby temu przeciwdziałać utworzyliśmy niestandardowy, kompleksowy Punkt Konsultacyjny, którego zadaniem była poprawa jakości życia osób niesłyszących i niedosłyszących, przeciwdziałanie stereotypom oraz zwiększanie ich niezależności  i samodzielności. Punkt Konsultacyjny dla osób niesłyszących i niedosłyszących służył także pomocą opiekunom osób niesłyszących i niedosłyszących obarczonych stałą koniecznością załatwiania ich spraw. Funkcjonowanie stacjonarnego Punktu Konsultacyjnego przy ulicy Maratońskiej 3 w Radomiu w siedzibie Stowarzyszenia Pomocy Osobom Niepełnosprawnym Przyjaźni umożliwiło uczestnikom projektu uzyskiwanie natychmiastowej pomocy. Zaoferowaliśmy także wsparcie poprzez Internet oraz  pomoc w formie mobilnej tj. wyjazdowej. Naszym celem była praktyczna nauka wykorzystywania nowych technologii w sferze społecznej i publicznej przez osoby niesłyszące i niedosłyszące. Internet w tym względzie jest dla nich ważnym i pomocnym narzędziem komunikacji, które umożliwia uzyskanie pomocy w każdym czasie i miejscu. Za pomocą kamery internetowej i tłumacza języka migowego uczestnicy projektu mogli porozumiewać się ze specjalistami zatrudnionymi w Punkcie.  W ramach wykorzystania Internetu założono na Facebooku własną grupę, której członkowie bezpośrednio komunikować się ze sobą. Grupa ta pełniła ważna funkcję wspierającą i motywującą do samodzielności. Działania Punktu Konsultacyjnego wsparte zostały przez specjalistów z zakresu: rehabilitacji,  pomocy medycznej (pielęgniarka), pomocy prawno – administracyjnej, rynku pracy, pomocy opiekuna/asystenta osoby niepełnosprawnej (niesłyszącej i niedosłyszącej), tłumacza języka migowego oraz informatyka, co zwiększyło   szanse na włączanie osób niesłyszących i niedosłyszących w życie społeczne i obywatelskie oraz ich aktywność i samodzielność. W projekcie bezpośrednio wzięło udział  12 pełnoletnich, niesłyszących i niedosłyszących z umiarkowanym i znacznym  stopniem niepełnosprawności z terenu Radomia i okolic.  W przewadze były to osoby utrzymujące się ze świadczeń socjalnych. Mając na względzie ich złożoną sytuację życiową zaproponowane formy funkcjonowania Punktu Konsultacyjnego okazać się dość skutecznym  rozwiązaniem przywracającym adresatom innowacji godne miejsce w społeczeństwie, a dzięki proponowanym usługom asystenckim i specjalistom zatrudnionym w punkcie także pokonanie barier życia codziennego i wzrost ich samodzielności i niezależności. Efektem końcowym wdrażania innowacji było opracowanie i wydrukowanie Informatora dla użytkowników Punktu Konsultacyjnego: Stacjonarnego, Internetowego i Mobilnego oraz  Informatora dla organizacji zainteresowanych działaniem tego typu Punktu  Konsultacyjnego. Podsumowaniem realizacji zadania była konferencja, na którą zostali zaproszeni  prelegenci,  uczestnicy projektu oraz ich opiekunowie, kadra projektu, przedstawiciele organizacji współpracujący podczas realizacji projektu. Efekty realizacji innowacji, a w szczególności zaproponowane narzędzia, metody i rozwiązania mogą zostać z powodzeniem zastosowane przez inne osoby i organizacje działające na rzecz osób niepełnosprawnych, a wypracowany Modele Punktu Konsultacyjnego powinien ułatwić funkcjonowanie  tych osób  jako jednostek w społeczeństwie.